Αρχείο εκπαιδευτικών προγραμμάτων Αρχείο εκπαιδευτικών προγραμμάτων

Επιστροφή

Τα Σαρακατσάνικα Κεντίδια, 1997, στο πλαίσιο του Προγράμματος 'ΜΕΛΙΝΑ - ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ'

για παιδιά ηλικίας από 7 έως 8 ετών

Το πρόγραμμα με μικρές τροποποιήσεις μπορεί να εφαρμοστεί και σε παιδιά ηλικίας 6 ετών.

σαρακατσάνικα κεντίδια

Διάρκεια εφαρμογής: από 10 έως 15 ημέρες

Χώρος εφαρμογής: Σχολείο. Προτείνονται επισκέψεις στο Λαογραφικό Μουσείο, το Μουσείο Σαρακατσάνων Σερρών ή σε τοπικές συλλογές με σαρακατσάνικα αντικείμενα.

Σκοπός: η γνωριμία των παιδιών με πτυχές και αξίες του παραδοσιακού μας πολιτισμού και η ευαισθητοποίησή τους στην πολιτισμική μας κληρονομιά

Στόχοι: Η γνωριμία των παιδιών με τα διακοσμητικά θέματα, με τα οποία οι Σαρακατσάνοι κεντούσαν τα ρούχα τους, σκάλιζαν τις γκλίτσες, τις ρόκες και τα σφοντύλια τους, αλλά και στόλιζαν τα ψωμιά τους. Στα θέματα αυτά κυριαρχούν το τετράγωνο, το τρίγωνο, ο κύκλος. Έτσι τα παιδιά έρχονται σε επαφή με τα γεωμετρικά αυτά σχήματα.

Η εφαρμογή του προγράμματος βασίζεται σε σχέδιο εργασίας με θέμα τα Σαρακατσάνικα Κεντίδια και  υποστηρίζεται από εκπαιδευτικό υλικό, που διατίθεται στο Πωλητήριο του Λ.Ε.Μ.Μ.-Θ. Αναλυτικά το υλικό αποτελείται από:

α. βιβλίο του μαθητή («Η Γραμμή τρύπωσε στα κεντίδια των βοσκών»), 
β. βιβλίο-οδηγό του δασκάλου («Τα Σαρακατσάνικα Κεντίδια»), 
γ. χειροτεχνία-κέντημα, 
δ. βιντεοκασέτα με κινούμενα σχέδια («Η Γραμμή τρύπωσε στα κεντίδια των βοσκών»).

Επιμέλεια - κείμενα: Φωτεινή Οικονομίδου-Μπότσιου
Εικονογράφηση: Ζήσης Σκαμπάλης
Διασκευές παραμυθιών: Αίγλη Μπρούσκου
Μουσική: Γιάννης Χουλιάρας
Βίντεο: Mangos Salonica (Ν. Γιαννόπουλος, Γ. Κουφονίκος, Χ. Σωτηράκος)
Φωτογραφίες: Γιάννης Παπανικολάου

Λίγα λόγια για το πρόγραμμα: Μια γραμμή που τη λέγανε …Γραμμή, όταν …τρύπωσε στα κεντίδια των βοσκών, πήρε τα σχήματα του κύκλου, του τετράγωνου, του τρίγωνου και σχημάτισε απλά ή συνθετότερα σχέδια. Έκανε ήλιους, φεγγάρια, σταυρούς και έτσι κέντησε τις ποδιές, τις φούστες και τα άλλα ενδύματα, αλλά και τις γκλίτσες, τις ρόκες και τα σφοντύλια, καθώς και τα ψωμιά. Όταν «Η Γραμμή τρύπωσε στα κεντίδια των βοσκών» (Σαρακατσάνοι), τα παιδιά την …ακολούθησαν στις διαδρομές της παίζοντας, κεντώντας, ζωγραφίζοντας, τραγουδώντας, ακούγοντας παραμύθια και πλάθοντας κι αυτά δικά τους (παραμύθια). Κοντά της έμαθαν πολλά για τα σχήματα, τα χρώματα, τα υλικά της, άλλοτε από μαλλιά και βαμβάκια, άλλοτε από ξύλο και άλλοτε από ζυμάρι.

Το πρόγραμμα εφαρμόζεται κυρίως στο σχολείο. Ένα μέρος από τις δραστηριότητές του μπορεί να καλυφθεί με την επίσκεψη των παιδιών στο Μουσείο, μετά από συνεννόηση των εκπαιδευτικών με το Λ.Ε.Μ.Μ.-Θ.

Σχεδιασμός: Φωτεινή Οικονομίδου

 

  • Bookmark and Share
  • Clip to Evernote

 
 
Σχεδιασμός & Ανάπτυξη: ΓΝΩΜΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ Α.Ε. |   Powered by:       |  All rights reserved