facebook

Το ηχοτοπίο της πυρκαγιάς: απόηχοι από τη Θεσσαλονίκη του 1917

Έκθεση με κύριο «έκθεμα» τη σύνθεση ενός  ηχοτοπίου (soundscape composition) εμπνευσμένη από τα  ιστορικά   τεκμήρια  για το δραματικό γεγονός που αποτέλεσε σταθμό στην ιστορία της Θεσσαλονίκης.

Πώς βιώνουν οι κάτοικοι μιας πόλης ένα καταστροφικό συμβάν, όπως μια μεγάλη πυρκαγιά; Πώς εγγράφεται το συμβάν αυτό στη μνήμη της πόλης  και πώς μπορούμε σήμερα να το προσεγγίσουμε και να το κατανοήσουμε; Η έκθεση προτείνει ως μέσα τον ήχο και την ακρόαση. Ακούω το ηχοτοπίο της πυρκαγιάς σημαίνει ότι αναζητώ τα νοήματα των ήχων, νοήματα πολιτισμικά, που παράγονται, δηλαδή, στον ιστορικό χωροχρόνο στο πλαίσιο του συλλογικού βίου. 

Σύνθεση Ηχοτοπίου: Δημήτρης Μπάκας

Διάρκεια έκθεσης: 15/12/2017 - 10/6/2018

Είσοδος ελεύθερη

 

Θεσσαλονίκη, πόλις εύξεινος- πολύξενος

Αν η πόλη με τη γλώσσα συνθέτουν το μεγαλύτερο έργο τέχνης του ανθρώπου και η πολεοδομία με τη γραμματική ορίζουν τους κανόνες τους, είναι δικαίωμα της ζωής, σε περιόδους έντασης, να τους διαπερνά. Όπως συνέβη με τη Θεσσαλονίκη, όταν το μεγάλο μητροπολιτικό πάρκο που προβλεπόταν γύρω από τα τείχη της, στο νέο, μετά την πυρκαγιά του 1917, σχέδιο της πόλης, άλλαξε χρήση και έγινε φιλόξενη αστική γη για τους πρόσφυγες του 1922- 1924, τους «ξένους» της εποχής.

Στην ίδια πόλη, το 1959 μια ποιήτρια, η Ζωή Καρέλλη, αναστατώνει τους κανόνες της γλώσσας και αποδίδοντας την ανθρώπινη υπόσταση με άρθρο γένους θηλυκού στο ποίημα ‘Η 'Άνθρωπος, ανεβάζει στην αστική σκηνή τον μισό πληθυσμό της πόλης, τον οικείο «ξένο», τη γυναίκα.

Η Θεσσαλονίκη, με εξαίρεση τα τραγικά χρόνια της Κατοχής, αφομοίωσε την «ξένη» παρουσία και διέσχισε τον πρώτο ελεύθερο αιώνα της, από το 1912 έως τις μέρες μας, ως πόλις εύξεινος-πολύξενος, όπως την κληροδότησε ο ελληνιστικός οικουμενισμός που την έπλασε και ο φιλόπολις πολιούχος της Δημήτριος, που τη σημάδεψε.

Η έκθεση συνοδεύεται από δίγλωσσο οδηγό. Διατίθεται στο πωλητήριο του Μουσείου.

 
 
 
Σχεδιασμός & Ανάπτυξη: ΓΝΩΜΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ Α.Ε. |   Powered by:       |  All rights reserved